Search

Kas Tev jāzina par CO2 un sportošanu mājas apstākļos

Updated: Feb 26

Brīvajā laikā cilvēki aizvien vairāk izvēlas sportot mājas apstākļos, un patiešām – kas gan var būt labāks par kārtīgu treniņu pēc darba dienas vai relaksējošu jogu pie nomierinošas mūzikas? Mums savā ziņā ir jāiemācās neliela pašdisciplīna, pārslēdzoties no cilvēku pulka un sporta kluba uz treniņu tieši mājas apstākļos, kā informē arī covid19.gov.lv: “Telpās treniņi nenotiek: sporta klubi neuzņem klientus iekštelpās – nestrādā trenažieru zāles un nevar doties uz klubu trenēties individuāli.” Kas gan būtu svarīgākais labam treniņam mājas apstākļos? Atbilde ir pavisam vienkārša – tas ir svaigs gaiss!


Objektīvs iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs ir CO2 jeb oglekļa dioksīds vai ogļskābā gāze, pēc kuras rādītājiem var novērtēt ventilācijas sistēmas efektivitāti un vai telpā ir nodrošināta pietiekama gaisa apmaiņa. Iekštelpu CO2 koncentrācija, kas pārsniedz 1000 ppm (ppm - daļiņas uz miljonu), liecina par nepietiekamu svaigā gaisa pieplūdi un neefektīvu telpu ventilāciju. Šos rādītājus ietekmē arī izmantotie būvniecības materiāli, telpas tilpums m3 un cilvēku skaits tajā.



CO2 koncentrācija telpās un tā sekas cilvēka veselībai


CO2 ir normālas šūnu darbības blakusprodukts, ieelpojot mēs uzņemam skābekli, bet izelpojam ogļskābo gāzi. Elpošanas ātrums ietekmē, cik daudz CO2 cilvēks izelpo. Kamēr guļot mēs izelpojam vidēji 10 litrus stundā, veicot ikdienas kustības, izelpojam 22,6 litru stundā, bet strādājot smagu fizisku darbu vai aktīvi sportojot - no 50 līdz 100 litru stundā, daudz straujāk piepildot telpu. Āra gaisā CO2 koncentrācijas svārstās no 350 - 450 ppm, bet iekštelpās šis rādītājs var sasniegt līdz pat 2000 ppm.


Paaugstināta CO2 koncentrācija telpā var radīt dažādas sekas cilvēka veselībai. Pārsniedzot 2000 ppm robežu, skābekļa koncentrācija telpā ir mazāka un palielinās elpošanas biežums, parādās tādi simptomi, kā galvassāpes, reibonis, nemiers, tirpšanas sajūta, apgrūtināta elpošana, svīšana, nogurums, palielināta sirdsdarbība, paaugstināts asinsspiediens. Cilvēka ķermenis šādos apstākļos darbojas stresa režīmā. Tomēr jāpiebilst - katra cilvēka reakcija ir atšķirīga. Tā ir atkarīga no vairākiem faktoriem, tostarp individuālās veselības, iedzimtības un personīgiem ieradumiem, piemēram, smēķēšanas vai dzeršanas.


CO2 noteikti nav vienīgā gaisa sastāvdaļa, kas ietekmē cilvēka veselību un pašsajūtu. Svarīgas ir arī tīras telpas bez putekļiem un ķīmiskajiem piesārņotājiem, kas rodas izgarojot no dažādiem apdares un mēbeļu materiāliem, tāpēc ir vērts uzzināt vēl dažus padomus, sportojot iekštelpās.


5 ieteikumi, kurus būtu vērts ievērot, sportojot iekštelpās:


1. Gaisa filtri


Ja ēkā ir mehāniskā ventilācija, svarīga ir ne tikai tās spēja nodrošināt nepieciešamā svaigā gaisa padevi, bet arī regulāri veikt šīs sistēmas apkopi, bieži mainot filtrus. Gaisa filtri spēj likvidēt pelējumu, putekļus, toksīnus un citus netīrumus.


2. Vēdināšana


Visefektīvākais veids ogļskābās gāzes koncentrācijas samazināšanai ir vēdināšana. Sportojot mājās ir ieteicams turēt atvērtu logu, vai ziemas laikā kārtīgi izvēdināt telpu pirms un pēc sportošanas, lai nodrošinātu gaisa apmaiņu,un telpā būtu pietiekami daudz svaiga gaisa.


3. Tīrība iekštelpā


Pirms sportiskām aktivitātēm ir ieteicams parūpēties par telpas tīrību. Putekļu sūcēju var izmantot mīksto materiālu tīrīšanai un paklājiem, jo tieši mīkstie materiāli ir pilni ar dažādiem putekļiem, alergēniem (dzīvnieku matiņiem, putekļu ērcītēm u.c.). Tāpat pirms sporta nodarbības ieteicams veikt mitro uzkopšanu - tā nodrošinās to, ka putekļi ir nosēdušies. Veicot uzkopšanu ar putekļu sūcēju atceries to, ka arī tam ir nepieciešama regulāra filtru maiņa.


4. Saki “nē” ķīmiskajiem tīrīšanas līdzekļiem


Izvairies no līdzekļiem, kas ir veidoti uz sintētisko, ķīmisko vielu bāzes, no triklozāna un tādus, kas satur smaržvielas. Sadzīves ķīmija ir arī viens no galvenajiem iekštelpu gaisa piesārņojuma avotiem. Līdzekļiem pievienotās smaržvielas un virsmaktīvās vielas lēni sadalās un uzkrājas cilvēka organismā. Izvēlies tādas sadzīves ķīmijas preces, kas ir ar eko marķējumu. Mūsu ieteikums – pagatavo tīrīšanas līdzekļus pats: ziepes, ūdens, soda, etiķis, citrona sula, un rupjš sūklītis var noderēt mājas solim, kā arī sporta inventāra kopšanā un atsvaidzināšanai.


5. Novērtē gaisa kvalitāti!


Ja rodas šaubas par gaisa kvalitāti mājās, pieaicini zinošus speciālistus, kuri novērtēs gaisa kvalitāti un ventilācijas sistēmas efektivitāti. Savukārt, ja ēkā nav mehāniskā ventilācija, labs risinājums ir iegādāties CO2 sensoru, kas atspoguļos reāllaika situāciju un ziņos, kad koncentrācija paaugstinājusies, lai zini, kad nepieciešams atvērt logu un pavēdināt telpas.





25 views0 comments